Botendeelwebsite Barqo heeft in een eerste investeringsronde 500.000 euro opgehaald bij internetondernemer Jelle Hoffenaar van Dichtbij.nl. “Dit heeft de potentie om de Airbnb van boten te worden.”
Een zeilvakantie langs ongerept Adriatische kusten of de Turkse Rivièra: wie droomt er niet van? Of dichter bij huis een dagje vissen op het Tjeukemeer, maar waar vind je die boot?
Barqo moet uitkomst bieden voor huurders van boten en eigenaren die hun vaartuig even niet nodig hebben. Internetondernemer Jelle Hoffenaar, oprichter van regionale nieuwssites van Dichtbij.nl, heeft er nu 500.000 euro ingestoken om de groei van Barqo mogelijk te maken.
In een persbericht spreekt Hoffenaar de verwachting uit dat Barqo kan uitgroeien tot ‘de Europese Airbnb voor boten’. “Het platform heeft mij verbaasd met de resultaten die het op korte termijn heeft weten te realiseren.”
’30 procent groei per maand’
Naar eigen zeggen groeit de gebruikersbasis van Barqo per maand met 30 procent. In de lente en zomer van dit jaar werden er maandelijks 500 boten verhuurd in Amsterdam. Langzaamaan komen er nu ook vaartuigen beschikbaar in andere landen, zoals Frankrijk, Turkije en Kroatië.
Komt nog bij dat Barqo inschat dat hun markt alleen maar groter wordt. "Gemiddeld vinden er jaarlijks 358.000 bootvakanties plaats, dit aantal is met 40 procent gegroeid in de afgelopen 7 jaar. Deze markt wordt nog niet goed bediend", schrijven de oprichters.
Barqo zat al in het startupprogramma van advocatenkantoor Houthoff Buruma en heeft ook een samenwerking met Jachthaven.nl.
Concurrentie in eigen land
Maar in eigen land is er concurrentie, want GoBoat.nl uit Dronten werkt aan eenzelfde deelwebsite voor vaartuigen. GoBoat werd deze zomer overgenomen door Wild Blue Media, op haar beurt weer eigendom van Wildschut Verzekeringen. Deze verzekeraar levert onder andere bootverzekeringen.
Mede-oprichter Robin Doezie in een verklaring toen: "Sinds de lente is het, zonder al te veel tijd en moeite, gigantisch hard gegroeid. We hadden zonder inspanning makkelijk kunnen verdubbelen. De aanmeldingen en reserveringen stromen binnen.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl